Mariska Baars / Niki Jansen / Rutger Zuydervelt
1. Hardanger I
2. Hardanger II
lp/cd/dl/stream on Laaps, November 2024
Stream and/or order on my Bandcamp page
or on Laaps' Bandcamp page
Music by Mariska Baars, Niki Jansen, and Rutger Zuydervelt
October 2023 – June 2024
Mariska Baars: vocals, guitar
Niki Jansen: Hardanger fiddle
Rutger Zuydervelt: editing, processing, sine waves
Mastered by Giuseppe Ielasi
Artwork by Margaret Durow
Design by Sprflxgrfzm
Reviews
Subjectivisten
Ze slaan op het album Hardanger de muzikale handen ineen. Hierop presenteren ze twee stukken, “Hardanger I” en “Hardanger II”, van samen ruim 34 minuten. Elke stuk zit dan ook rond de 17 minuten. Hierop hebben ze de zogeheten “Hardangerviool” centraal staan. Dit is een Noorse acht- of negensnarige viool, die ik heb leren kennen via Nils Økland. Daarna via nog wel meer artiesten. Maar het is een instrument dat de Nordic sound, met de kou, tradities en mysterieus uit het noorden, lijkt uit te ademen. De muziek begon met improvisaties van Jansen op dit instrumenten, waarop Baars met subtiele zang en fragiel gitaarspel een muzikaal en aansluitend antwoord gaf. Vervolgens heeft Zuydervelt er coherente amalgamen van gesmeed door zijn elektronische tin door de diverse losse stukken te laten sijpelen. Dat heeft een dromerig, melancholisch en tot de verbeelding sprekend geheel opgeleverd, waar de minimale singer-songwritermuziek, klassieke muziek, improvisaties en elektronische sounds elkaar vinden op een gemeenschappelijk betoverende permafrost. Het heeft ook iets intiems, omdat ze bepaalde opmerkingen, gelach en dergelijke gewoon in de opnames hebben meegenomen. Het is muziek die op experimentele wijze past bij Songs From The Cold Seas van Hector Zazou. Echt een bij de strot grijpend en kippenvel opwekkend (niet van de kou) prachtalbum!
Vital Weekly
The three players on this CD could have been together when recording the music; their home country, The Netherlands, isn’t big. But it worked differently. The start was with Niki Jansen and her playing of the Hardanger fiddle – hence the album’s name. The information indicates Mariska Baars guided her (but how this guiding worked, we aren’t told). We know her best as soccer Committee, her highly intimate project for guitar and voice. She responded with vocal and guitar recordings (another indication they weren’t in the same studio). This was handed to Rutger Zuydervelt, the best-known name here, if only for his work as Machinefabriek. He and Baars worked together before as Fean (see Vital Weekly 1157 and 1229) and various releases with the Kleefstra brothers as Piiptsjilling. The way ‘Hardanger’ was made is a new way of working for them, although maybe not so much for Zuydervelt who did many long-distance collaborations. The two pieces are simply called ‘Hardanger I’ and ‘Hardanger II’ and are similar. The long stretched tones of the Hardanger play an essential role throughout both pieces, and Zuydervelt uses a bit of colouring and repetition to construct two majestically played pieces. There is undoubtedly some extra bowing by Baars in these pieces, and her voice is in the background. She’s not singing texts (as far as I know) but adds to the droney atmosphere. The music is quite drone-like but with lots of movement as well. At the beginning of ‘Hardanger II’, a bit sounds folk-like, but that seems to be the only instance. Otherwise, it’s more abstract, or even modern classical at times, with bowed stringed sounds and some Baars’ vocalisations. The slowness of the music has a majestical feeling; nothing rushed, nothing out of place, and things unfold most naturally. Slow music for the slow season: the perfect soundtrack.